10 tips om de draad weer op te pakken en focus te houden

Geplaatst in: Nieuws | 0

Heb je net een traject achter de rug en keurig een actieplan opgesteld? En merk je dat je de dingen die je wilt doen uitstelt?

Geen nood! Iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Je loopt vast in je plannen waardoor je het gevoel krijgt geen stap verder te komen. Het is ook niet verwonderlijk. Je hebt al die jaren volgens een bepaald patroon gehandeld en veranderingen daarin aanbrengen vraagt aandacht en tijd.

 

 

Ik geef je 10 tips om de draad weer op te pakken en focus te houden:

 

  1. Heb vertrouwen

Als je jezelf vergelijkt met nu en het moment dat je startte met het traject dan besef je dat je al heel wat stappen hebt gezet. Een positieve verandering in je persoonlijke- en professionele ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Die kennis en inzichten draag je met je mee en zal je verder op weg helpen in het vinden van de balans, energie en plezier in je werk en leven, vertrouw erop!

 

  1. Creëer ruimte

Heb je het gevoel dat je terugvalt? Accepteer dan dat je op dat moment even behoefte hebt om stil te staan, te observeren en reflecteren en nagaan of je op de goede weg bent of dat je toch bent afgedwaald in de hectiek van het dagelijks leven. Zie het niet als een terugval. Neem je agenda eens kritisch onder de loep en creëer ruimte voor jezelf door activiteiten (voorlopig) te schrappen.

 

  1. Acceptatie

Lukt een klusje even niet, prima. Laat de boel met rust waar je op dat moment mee bezig bent, schuif het aan de kant. Neem een pauze om iets te drinken, een lekker kopje koffie of thee kan wonderen doen. Pak het daarna weer op of doe iets anders. Morgen is er weer een dag.

 

  1. Omring je met mensen

Je omringen met mensen die je blij maken, je steunen, je inspireren of waarmee je kan sparren over je plannen in je werk geeft energie. Je kent vast wel iemand binnen je netwerk (familie, vrienden, kennissen, collega’s, een voorbeeld, inspirator ed). Onderhoud relaties en spreek een keer met ze af voor het maken van een praatje.

 

  1. Herzie je doel(en)

Ga je doelen die je voor jezelf gesteld hebt nog eens na. Misschien is het een te grote stap om op korte termijn te realiseren waardoor je zaken gaat uitstellen. Deel het doel in kleine behapbare stukken die op korte termijn haalbaar zijn en waar je zelf invloed op hebt.

 

  1. Doe één ding tegelijk

Druk druk druk. We zijn bij drukte al gauw geneigd om veel dingen tegelijk te doen. Bijvoorbeeld thuis wanneer je vrij bent, met de kinderen spelen en tegelijkertijd de mailbox van het werk doornemen. Probeer eerst het ene te doen en dan pas het andere dan krijg je meer een voldaan en rustig gevoel. Een wekkertje kan helpen als je wordt overstelpt met werkzaamheden. Bijvoorbeeld 1,5 uur werken aan één project, daarna een korte pauze en vervolgens het volgende project oppakken. Dit geldt voor zowel thuis als op je werk.

 

  1. Luister naar je innerlijke criticus

Als je merkt dat je ergens tegen op ziet, dan is het goed om daarbij stil te staan. Schrijf dan op wat voor gedachtes er door je heen gaan. Bijvoorbeeld ik heb geen zin, het lukt me toch niet, ach wat heeft het voor zin, ze zitten niet op mij te wachten, ik voel me niet lekker, ik ben te onzeker enz. Door te luisteren naar je “innerlijk criticus” erken je wat er speelt. Bovendien helpt het schrijven je kritische gedachten uit je hoofd te krijgen.

 

  1. Waardeer de kleine dingen

We verliezen mooie momenten zo snel uit het oog of we hollen eraan voorbij omdat het dagelijks leven ons opslokt. Benoem in gedachten of hardop wat je hebt gewaardeerd deze dag. Misschien heb je een compliment van je collega gekregen over je werk of je kleding. Of heb je iets georganiseerd waar je blij van werd. Of misschien heb je genoten van een mooi uitzicht op weg naar huis. Doe dit voordat je gaat slapen. Er komt vanzelf een glimlach op je gezicht en wie wil nou niet lekker slapen met een glimlach?

 

  1. Zorg goed voor jezelf

Eigenlijk weten we wel wat goed voor ons is. Door op tijd naar bed te gaan en voldoende rust te nemen laad je je batterij weer op. Neem op tijd pauze en ga tussen de middag lekker naar buiten om een wandeling te maken en snuif de frisse lucht op. Je zult merken dat je met nieuwe energie terug komt.

 

  1. Wees lief voor jezelf

Laat het “moeten” los waarmee je voorkomt dat je krampachtig blijft doorgaan met “vechten”. Gun jezelf de tijd om te mijmeren over de toekomst  en de doelen die je wilt bereiken. Je zult merken dat het verlangen wordt aangewakkerd waardoor je de draad weer oppakt om stappen te zetten op een manier die van nature bij je past. Geniet ervan!

 

 

Laat een Reactie Achter