Tips voor liefdevolle zorg voor jezelf

Tips voor liefdevolle zorg voor jezelf

Hoe gaat het met je? Ik hoop dat jij en je naasten, familie en vrienden in goede gezondheid zijn. 

In korte tijd hebben we door de ingevoerde maatregelen een weg gevonden om met de crisis om te gaan. Zo heeft ieder zijn plek in huis gevonden om zijn werk of studie te kunnen doen, lopen we ons dagelijks rondje in het bos op 5 minuten afstand vanaf huis en is er nu eindelijk tijd om een oud kastje een metamorfose te geven. Als we dan in onze tuin zitten om van de zon te genieten besef ik dat we in een luxe positie zitten, dankbaar dat we gezond zijn. 

De crisis is ingrijpend voor velen. Mijn gedachten gaan uit naar de mensen die getroffen zijn door het virus of afscheid hebben moeten nemen van een dierbare. Mensen in de zorg die onder druk en met besmettingsgevaar  moeten werken en mensen die hun werk zijn kwijtgeraakt doordat hun baan is opgezegd. Het zijn onzekere tijden waarin duidelijk wordt hoe kwetsbaar we zijn. 

Het zal nog wel even duren, maar ik kijk er nu al naar uit dat we op de “oude manier” met elkaar in contact komen. Ik had nooit verwacht dat ik aan de “oude manier van contact maken” zo gehecht was. Ik mis het; iemand een hand geven bij een begroeting, even aanraken om troost te bieden of gewoon even omhelzen. Ik kan niet wachten totdat het zover is.

Tips voor liefdevolle zorg voor jezelf 

Pak je pauzemoment en ontspan

Wissel ontspanning en inspanning af door regelmatig achter je beeldscherm vandaan te stappen om een kop thee of koffie te halen. Al dat beeldbellen vraagt meer concentratie en  meer energie dan we denken. Ben je in je werk vooral aan het zorgen voor anderen wees je dan bewust van je eigen energie. Sta af en toe stil om na te gaan wat je lichaam aangeeft. Ben je fysiek vermoeid dan is even helemaal niets doen de beste optie om weer op te laden. Ben je mentaal moe, ga dan bij jezelf na waar dat vandaan komt. Wellicht heb je (onbewust) een probleem van een ander op je genomen, terwijl die persoon best zelf in staat is om tot een oplossing te komen. Pieker je veel, las dan één piekermomentje op de dag in zodat je niet de hele dag daarmee bezig hoeft te zijn. 

Laat los waar je geen invloed op kan uitoefenen

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe doe je dat? 

In het boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” legt Stephen Covey uit waar we onze aandacht het beste kunnen richten als we invloed willen uitoefenen.

PS: Met het vermelden van de link naar bolcom verdien ik niets ;).

Cirkel van betrokkenheid

Bij allerlei zaken zijn we in meer of mindere mate betrokken, Te denken valt aan ons werk, onze klanten, onze collega’s onze gezondheid, onze familie. Laten we dit voor gemak de “Cirkel van betrokkenheid” noemen. Binnen deze cirkel zien we dat we op sommige zaken niet echt invloed kunnen uitoefenen en op anderen wel.

Mensen in de cirkel van betrokkenheid:

  • zijn gericht op problemen in hun omgeving.
  • zijn gericht op omstandigheden waar ze weinig of niets aan kunnen doen.
  • laten zich leiden door gevoelens.

Een gevoel van te kort schieten is het gevolg. Hierdoor kom je ongemerkt in de slachtofferrol, een onprettig gevoel. 

Cirkel van invloed

Het is echter mogelijk om er een positieve draai aan te geven namelijk door te handelen vanuit de “Cirkel van invloed”. De cirkel met zaken waar je wel invloed op kan uitoefenen. Deze cirkel bevindt zich in de cirkel van betrokkenheid.

Mensen in de cirkel van invloed:

  • zijn pro-actief en nemen het initiatief om te handelen.
  • richten zich op wat wél mogelijk is.
  • laten zich leiden door hun waarden, niet door gevoelens.

Vraag jezelf het volgende af:”In welke cirkel bevind ik me meestal?

Het gaat er niet om of het goed of fout is, je leert er bewust mee om te gaan. Want soms wordt je door de waan van de dag of door onvoorziene zaken in de cirkel van betrokkenheid getrokken, zonder dat je het door hebt. Als je dat opmerkt heb je de mogelijkheid om je gedrag bij te stellen om het verschil te kunnen maken, een klein stapje is al voldoende.

Wees lief voor jezelf

Wees niet te streng voor jezelf, leg de lat niet te hoog en laat het perfectionisme los. Als je merkt dat je ergens in vastloopt neem dan letterlijk afstand door bijvoorbeeld een wandeling te maken. Zet tijdens de wandeling bewust je zintuigen in. Kijk met aandacht naar de omgeving, luister naar de geluiden om je heen en voel de warmte van de zon.

In deze onzekere tijd waarin we teruggeworpen worden op onszelf hoor ik om me heen dat deze tijd ook een tijd is van bezinning. 

Omdat het organiseren van een wandelretraite vanuit het klooster voorlopig niet mogelijk is, heb ik samen met  Guusta een online wandelretraite ontwikkeld waarin je in 5 stappen komt tot meer helderheid. Een mogelijkheid om te bezinnen op de vraag “Hoe nu verder?” Deze 5-daagse online wandelretraite doe je vanuit huis en is makkelijk te combineren met je thuissituatie. Leuk als je meedoet. Voor meer informatie klik hier.

Pas goed op jezelf en een goede gezondheid gewenst. 

Veel liefs,

Annemarie van Doorn