5 manieren om te herstellen van vermoeidheid

Waarom voel ik me zo vermoeid?

Iedereen kent stress, of je nu druk bent op je werk of dat je een prestatie moet leveren wat veel energie van je vraagt. Stress is een normale en gezonde lichamelijke reactie op een positieve of negatieve prikkel. Een stressprikkel zet ons stressmechanisme in werking en zorgt ervoor dat we energie krijgen om in actie te komen en alert zijn.

 

 

Acute stress is een gezonde reactie op gevaar

Stel je wandelt in het bos en plotseling zie je een wild zwijn op je af komen stormen.  Dan beginnen allerlei alarmbellen in je lijf te rinkelen, er is sprake van acute stress. Het stressmechanisme wordt geactiveerd en zorgt voor extra adrenaline (sympatisch systeem). Hierdoor gaat je hart sneller kloppen, het bloed begint sneller te stromen, je spieren voel je aanspannen en je begint te zweten. Je bent super alert en klaar om te vechten of te vluchten. Als het gevaar geweken is word je weer rustig (parasympatisch systeem). Het lichaam herstelt zich, je hartslag gaat naar beneden, de spierspanning daalt en het tempo van je ademhaling wordt normaal. Dit is een gezonde afwisseling van inspanning en ontspanning.

 

Stressvolle situaties

In het dagelijks leven is de kans klein dat we een wild zwijn tegenkomen. Maar als we kijken naar de huidige maatschappij, hebben we dagelijks te maken met stressvolle situaties. We moeten of willen van alles doen zoals  goed presteren op het werk, zorgen voor de kinderen, leuk zijn voor anderen in je omgeving, sporten, boodschappen doen en het doen van huishoudelijke klusjes. Het zijn enkele voorbeelden, maar je kunt je voorstellen dat er veel van ons wordt verwacht en op deze manier blijven we in de actiemodus.

 

We hebben energie nodig

Om in actie te komen en te presteren hebben we energie nodig, net als een auto benzine nodig heeft om te rijden.  Actief bezig zijn, daar is niets mis mee als het lichaam maar genoeg de gelegenheid krijgt om te herstellen door het nemen van voldoende pauzes of een goede nachtrust.

 

Het stressmechanisme is ontregeld

Voel je je moe bij het opstaan en je blijft dezelfde prestaties leveren op het werk, dan maak je gebruik van je (energie)reserves (compensatoire stress). Dit voelt niet als stress omdat de adrenaline zorgt voor een kick waardoor je verder actie kan ondernemen. Als je dit regelmatig doet dan raakt je lichaam op een gegeven moment vermoeider. Dit noemen we roofbouw. Je lichaam heeft steeds meer moeite met herstellen en op een gegeven moment kan je niet meer. Het stressmechanisme is ontregeld en je bent oververmoeid.

 

5 manieren om te herstellen van vermoeidheid

  1. Acceptatie

    Vermoeidheid is een natuurlijke lichamelijk signaal dat aangeeft dat je rust nodig hebt, luister daarnaar en accepteer dat je pas op de plaats moet nemen om te herstellen. Het nemen van voldoende rustmomenten op de dag en een goede nachtrust zorgen ervoor dat je weer oplaadt.

  2. Houd een paar weken een energiedagboek bij

    Iedereen ervaart stress of vermoeidheid op zijn eigen manier. Voor jezelf is het al lastig genoeg om aan te geven waar en hoe vermoeid je je voelt. Om meer inzicht te krijgen op je vermoeidheid kan je een paar weken een energie-dagboek bijhouden. Het gaat er niet om of het goed of fout is wat je doet, zie het als een onderzoek naar jezelf. In het dagboek geef je antwoord op de vragen: wanneer voel je je moe, in welke situatie, hoe moe ben je op de schaal van 1 – 10 (1=licht, 10=heel erg sterk) en wat is volgens jou de reden dat je je moe voelt? Denk eraan dat je op dit moment niets hoeft op te lossen, je hoeft alleen maar te noteren.

  3. Ga in gesprek

    Bespreek je situatie met je partner of familielid zodat die persoon weet wat er in je omgaat.  Om medische oorzaken uit te sluiten is het raadzaam je stress- en vermoeidheidsklachten met je huisarts te bespreken. We zijn gauw geneigd om het zelf op te willen lossen, maar we zien vaak onze eigen blinde vlekken over het hoofd. Een ander kan je een heel andere kijk op de situatie geven. Een kleine aanpassing in je dagelijkse activiteiten kan al zorg dragen voor meer rust en ruimte voor jezelf. Wellicht is het goed om even afstand te nemen van je werk, bespreek de mogelijkheden met je leidinggevende/manager. Niemand heeft er wat aan als je langdurig ziek dreigt te raken, jij ook niet.

  4. Zorg voor voldoende slaap om te herstellen

    Een goede nachtrust bevordert het herstel. Probeer in de avond voordat je gaat slapen alvast wat “op te slomen” door te ontspannen en niet meer allerlei klusjes te gaan doen die nog moeten gebeuren. Als je moeite hebt om te slapen kan je van te voren ontspanningsoefeningen doen. Voldoende frisse lucht in de slaapkamer kan ook helpen.

  5. Blijf in beweging maar doe het rustig aan

    Bij vermoeidheidsklachten is het stressmechanisme ontregeld. Bij actief sporten heeft het lichaam nog meer energie nodig en belemmert daardoor het herstel. Wandelen is een goede optie.

 

 

Geef een reactie